Zavádění technologií do prodeje se stalo nutností

Zatímco před několika lety představovaly moderní technologie pro obchodníka konkurenční výhodu, dnes už se bez nich neobejde. Nahrazují nejen chybějící lidskou sílu, ale šetří i náklady.

Díky zavádění vyspělých technologií je možné zlevnit procesy a dosáhnout značných úspor, nicméně také dosáhnout lepšího nákupního zážitku. A o ten jde v současném vysoce konkurenčním prostředí především!

Účastníci již 4. ročníku semináře o vybavení prodejny s podtitulem Technologie jako konkurenční výhoda i nutná podmínka, který 13. listopadu uspořádaly společnost Press21 a časopis Retail News, měli možnost seznámit se s měnícím se nákupním chováním i technologiemi, které pomáhají obchodníkům lépe a efektivněji zvládat jejich práci. Partnery semináře byly společnosti Konica Minolta, Novum Global, Česko-slovenská iniciativa ECR Green Center a Testo. Odborným garantem byl Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR.

Nákupní chování se mění

Digitální technika se stala běžnou součástí našich životů. Kromě toho, že je prostředkem k ulehčení práce a zprostředkovatel zábavy, ovlivňuje také chování lidí, to nákupní nevyjímaje. „Lidé přesouvají své nákupy z kamenných prodejen na internet. Už třicet procent Čechů nakupuje na webu například drogerii,“ konstatuje Ladislav Csengeri, Consumer Panel Services Director CZ&SK společnosti GfK. Lidé zde realizují drobné nebo naopak objemné nákupy.

Při pohledu na způsob placení jsou Češi milovníci platby kartou, zatímco Číňané preferují platbu mobilem, a existují dokonce země, kde mezi mládeží již hotovost prakticky nenajdeme. Internetu propadly zejména mladší ročníky a také rodiny s dětmi do pěti let, a to především ve větších městech. „Například každý druhý obyvatel Prahy již nakupuje produkty FMCG on-line. Ve větších městech nákupy mladších ročníků tvoří již čtrnáct procent všech nákupů,“ konstatuje Ladislav Csengeri. Nicméně za růstem on-line nákupů je kromě mladší generace nutné hledat také starší spotřebitele. „A tím, jak bude populace stárnout, je docela možné, že tahounem bude právě starší generace,“ podotýká Ladislav Csengeri.

Z dlouhodobého pohledu je patrné, že pozici na českém trhu posilují střední a velké prodejní formáty, zejména diskonty. Podle Ladislava Csengeriho je možné pozorovat dva trendy: čas a pohodlnost. Lidé si začínají více vážit svého volného času, který již nechtějí trávit dlouhým nakupováním, a proto preferují při nákupu pohodlí a vše, co jim jej urychlí, zjednoduší a zpříjemní. Ve svém volném čase chtěji lidé stihnout více věcí a aktivit, a proto upřednostňují prodejny, do kterých se dostanou rychle a také v nich rychle a pohodlně nakoupí. Kritéria pro výběr konkrétní prodejny proto úzce souvisí s trendem convenience. „Lidé deklarují, že je pro ně při výběru důležitá poloha prodejny, zda je u ní parkovací místo, zda nabízí jednoduchou orientaci a také zda má otevřeno právě v době, kdy potřebují,“ vykresluje Ladislav Csengeri.

V souvislosti se zmiňovanou digitalizací je zapotřebí zmínit roli smartphonů, jejichž význam neustále roste. Na otázku, za by se raději vzdala své peněženky, nebo chytrého telefonu, polovina lidí uvádí, že by si raději ponechala svůj telefon. Druhá polovina o tom přinejmenším uvažuje, přičemž nejde jen o mladší generaci.

Investice jsou nutné

Český maloobchodní trh je vysoce konkurenční. „Od obchodníků se navíc očekává, že budou do nákupního prostředí a do pohodlí nakupujících investovat. Obchodníci investují také do ekologie, a aby byla jejich práce efektivní, také do technologií. Velké investice míří do zaměstnanců zejména z důvodu, aby si je retaileři udrželi,“ konstatuje Pavel Mikoška, viceprezident pro obchod ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. A zatímco investice do zákazníků jsou dobře viditelné, ostatní investice příliš vidět nejsou. Jsou nicméně nutné, protože je posouvají dál. Jde například o investice do automatizace procesů, které spoří náklady na lidskou práci, o automatické sledování doby spotřeby u čerstvých potravin, EDI – robotizaci a automatizaci v procesu s dodacími listy a fakturami a neposlední řadě také o samoobslužné pokladny.

S provozem pomáhají kamery

Jedním z prostředků, které mohou být nápomocny při zefektivňování procesů v maloobchodě, jsou kamerové systémy. „Lidé znají kamery obvykle v souvislosti se zabezpečením, nicméně tyto přístroje prošly významným vývojem a mohou dnes poskytovat mnohem víc,“ naznačuje Martin Jahoda, Business Manager projektu Mobotix, Konica Minolta Business Solutions Czech. Díky indexaci záznamu (zjednodušeně řečeno jde o jakési jeho zmapování) je bez pracného vyhledávání možné najít kritické okamžiky (např. kdy se u regálu vyskytlo nestandardní chování zákazníka). Kamery dnes také pomáhají poznat chování zákazníků, a díky tomu je možné je použít také při optimalizaci prodejny nebo k marketingovým účelům podobně, jako to již dělají on-line prodejny.

Kamery mohou být velmi dobrým pomocníkem také mimo prostor prodejny. Díky softwaru dokáží ohlídat parkoviště v nákupních centrech i v blízkosti prodejen, informovat o jejich obsazenosti a zajistit tak hladký průběh parkování. „Z hlediska facility managmentu umí ohlásit některé závady, čímž přispívají k efektivnější správě budov,“ dodává Jan Čulík, projektový manažer firmy M2C Space. Významným trendem, který usnadňuje plnit nařízení GDPR, je analýza přímo v kamerách, takže není nutné pořizovat a uchovávat záznam. O tom, do jaké míry je možné sledovat zákazníky i vlastní zaměstnance, aby bylo vyhověno liteře zákona, informoval Marek Poloni, právník advokátní kanceláře Noerr.

Je čas na elektronické cenovky

Velkým pomocníkem se při prodeji mohou stát i elektronické cenovky. Tento prostředek sám o sobě sice není žhavou novinkou, nicméně pokrok a klesající cena elektronických cenovek hovoří pro jejich současné masovější nasazení. Navíc představují jeden z fragmentů z celkové mozaiky, kterou hodlají obchodníci složit na cestě k udržitelnosti. Kormě toho, že šetří papír, spoří obchodníkům především čas a náklady na zaměstnance.

Zatímco u klasických cenovek je nutné při každé změněně vytisknout, rozstříhat a rozmístit cenovku novou, u elektronické varianty dojde ke změně velmi rychle tím, že je do ní vyslán signál s novými informacemi. To se může dít dokonce z jednoho centrálního místa, nicméně přesto je možné zachovat lokální ceny. Silným pomocníkem jsou elektronické cenovky zejména při tzv. happy hour. Díky tomu, že v sobě obsahují i další informace než jen cenu a díky jejich napojení na pokladní a skladový systém, dokáží obchodníkům pomoci se sledováním skladových zásob.

„Moderní cenovky mohou být také opatřeny čidlem dotyku, takže obsluha v úseku lahůdek se jich pouze dotkne, a váha již bude sama vědět, které zboží na ni za chvíli prodavač položí. Díky přítomnosti NFC čipu pak u regálu stačí, když k cenovce zákazník přiblíží svůj telefon, a získá tak další dodatečné informace, které by se na displej nevešly,“ vysvětlil Robert Klíma, key account manager společnosti Novum Global.

Sledujte teplotu on-line

Jednou ze zásadních otázek při prodeji potravin je jejich bezpečnost. U chlazených a mražených výrobků jde mimo jiné také o to, aby nebyl přerušen chladicí řetězec, a to od farmáře či pěstitele až po regál v obchodě. „K tomuto účelu dnes existují nejrůznější teploměry, díky kterým je možné teplotu nejen měřit a zaznamenávat, ale také v reálném čase hlídat,“ konstatuje Jana Coufalová, manažerka trhu firmy Testo.

Jde například o ruční teploměry, které dokáží snímat teplotu z povrchu produktu, ale také o ty, které jsou opatřeny zapichovací sondou pro její zjištění zevnitř. Pro sledování teploty během přepravy je možné využít přístroje, které se vkládají do zásilky a které v sobě obsahují záznamové zařízení, z kterého je možné zaznamenané teploty následně vyčíst. Moderní přístroje však dokáží informovat o kritické teplotě také v reálném čase on-line, takže je možné okamžitě zasáhnut a škodě předejít. „Díky softwaru je možné například chybu vyfotografovat, odeslat vedoucímu pracovníkovi a zjednat nápravu,“ dodává Jana Coufalová.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2019…

Jeden komentář: “Zavádění technologií do prodeje se stalo nutností”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.