Využít potenciál domácích mazlíčků

Lidé v Česku chovají jako své domácí mazlíčky převážně savce, ale čím dál tím více přibývá i chovaných ptáků, plazů, obojživelníků, ryb, a dokonce i hmyzu, jako třeba pavouků.

V České republice je evidováno zhruba 2,5 milionu psů a 1,9 milionu koček. Bezpočet dalších vesele běhá po svobodě a evidováno není. A nejde pouze o psy a kočky. Nějakého domácího mazlíčka dnes chová polovina českých domácností. Bulvární média razí pro Česko nový název: Čoklostán.

Česká společnost se významně vřazuje do kontextu globálního trhu domácích mazlíčků a všeho, co s nimi nějak souvisí. Známe již první globální značky jako třeba PetSmart Inc., Just for Pets nebo Ancol. Rozmáhají se sportovní soutěže různých domácích mazlíčků a jejich přehlídky, chovatelské zkušenosti se vyměňují na odborných konferencích, jako je pražská Friends of Pets. Zájmy evropských výrobců a dodavatelů zboží a služeb pro domácí mazlíčky hájí jejich evropská asociace FEDIAF. Prognózy pro několik příštích let předpokládají růst globálního trhu výrobků a služeb pro domácí mazlíčky o 5 % ročně a jeho celková výše má v roce 2025 dosáhnout 202 miliardy dolarů.

Lidé jsou dnes ochotní utrácet za své mazlíčky více než za své vlastní zdraví nebo za své děti. Proč? Příčin je zřejmě několik, například akcelerující urbanizace a rozpad tradičního sociálního systému společnosti v postmoderní době. Člověk prahne po emocionální podpoře bez jakýchkoli podmínek a domácí mazlíčci mu ji poskytují. Promítá si do nich jakousi svou prastarou ideu o příslušnosti svého jeskynního předka k divoké nezcivilizované přírodě a domácí mazlíčci mu tuto jeho sebeprojekci potvrzují. Tento trend celosvětově stále sílí a nabízí novou podnikatelskou příležitost, nový dynamický zdroj růstu retailového byznysu.

Jak tuto příležitost co nejlépe využít? Na jedné straně vznikli a vznikají noví retaileři-specialisté, kteří se zaměřují výhradně na zboží a služby pro domácí mazlíčky, na druhé straně etablovaní retaileři, od diskontérů přes širokosortimentní super- a hypermarkety až po cash & carry, zařazují do své nabídky zboží a služby pro chovatele domácích mazlíčků. Otázkou dne je, jak v tomto konkurenčním boji o nový a rostoucí retailový trh získat konkurenční výhodu a zajistit si tak loajalitu nakupujících zákazníků.

Výrobky s antropomorfními znaky

Sebeprojekce majitelů do jejich němých přátel je stále důkladnější a podrobnější, takže výrobky a služby pro domácí mazlíčky nabývají stále více antropomorfních znaků. Jednou z lákavých marketingových možností je využití právě tohoto trendu. Po speciální výživě pro mláďata se na trhu objevuje zdravá nutričně vyvážená výživa pro dospělé jedince, potravní doplňky stimulující vitalitu a výrobky dentální hygieny, přesně tak, jako se před časem objevily na trhu pro lidské spotřebitele. Oblečení pro domácí mazlíčky se posunulo z oblasti výstředního a úsměvného zboží do polohy seriózního byznysu, na jehož začátku je určení konkrétní rasy a velikosti psího nositele budoucího oblečku.

Móda nevyjde z módy nejen pro její lidské nositele. Jídla se dělí na oblíbená a neoblíbená, stejně jako u lidí. Hřiště pro psy rostou rychleji než hřiště pro děti. Celá tato oblast nové radikální sebeprojekce majitelů do jejich domácích mazlíčků ještě zdaleka není úplně marketingově využita. Například trh doplňků pro pohodlné a bezstresové cestování mazlíčků je teprve v počátcích. Trh výrobků a služeb pro stárnoucí milované jedince taktéž. Speciální relaxační hudba pro domácí mazlíčky se teprve někde tvoří, stejně jako další a další možné výrobky s antropomorfními znaky reagující na tento prohlubující se trend sebeprojekce majitelů do jejich domácích mazlíčků.

Jak nejlépe využít volný čas

Tuto otázku si lidé kladou nejen pro sebe, ale také pro své němé mazlíčky. A nabídka na tuto poptávku reaguje. Sortiment různých hraček nebo pozornost zaměstnávajících výrobků pro domácí mazlíčky se bouřlivě rozvíjí. Začínají se již dělit podle věku mazlíčka, podle záliby jeho majitele nebo i podle toho, na koho chce majitel udělat dojem. Naši domácí mazlíčci s námi cestují, sportují, lenoší i reprezentují. I zde je možno nabídku prohloubit, například o sezónní volnočasové výrobky, speciálně tvarované nebo multifunkční výrobky pro maximálně regenerující odpočinek domácích mazlíčků a podobně. Marketingové fantazii se meze nekladou a kdo v tento potenciál nevěří, ať se podívá, kde byl trh výrobků a služeb pro domácí mazlíčky před 10-15 lety.

Od výrobků ke službám

Přechod od výrobků ke službám je znakem každého vyspělého trhu a nejinak je tomu i se současným trhem pro domácí mazlíčky. Nabídka služeb na tomto trhu dnes exponenciálně roste. Vše začalo klasickou veterinární službou, která je dnes dovedena do podoby moderních zvířecích ordinací a nemocnic, ve kterých je někdy o naše domácí mazlíčky postaráno možná i lépe než o nás v našich moderních medicínských zařízeních lidských. Péče o zdraví našich němých přátel se však ani zde nezastavila. Mezi moderní služby se zde řadí například zdravotní pojištění pro domácí mazlíčky. Ve Velké Británii ho dnes má uzavřeno 45 % jejich majitelů a ve Švédsku dokonce 70 %.

K nejnovějším trendům v této oblasti se řadí fitness programy pro stárnoucí jedince, ať už pouze pro domácího mazlíčka nebo kombinované pro mazlíčka a jeho majitele. Doprovodné služby, jako je dentální péče a zvířecí hotely, jsou už dnes také součástí tohoto segmentu trhu. Prostor pro jejich další rozvoj a zdokonalování je obrovský.

Zcela speciální příležitost k prohloubení nabídky služeb pro domácí mazlíčky pak představuje jejich digitalizace. Škála možností je zde neomezená, od internetového fan klubu až po online pet-supermarkety s dodávkou zboží na zadanou adresu. Téměř polovina mileniálů v USA používá ke sledování aktuální polohy a aktivity jejich domácího mazlíčka speciální softwarovou aplikaci nainstalovanou na jejich chytré telefony. Také hlídání a venčení psů je v USA velký byznys a celý tento trh dnes funguje prostřednictvím speciálních aplikací pro chytré telefony, jako je například Weg nebo Dog Vacay. Vyberete si psa na chytrém telefonu při odchodu z práce, domluvíte čas a cenu, vyzvednete si psa po cestě domů na určené adrese a dostanete zaplaceno ihned po jeho odevzdání zpět ještě dříve než přijdete domů. Krásný příklad GIG ekonomiky umožněné digitalizací.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 03.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.