Při dodávkách do obchodních řetězců se bez EDI neobejdete

Podnikání v segmentu rychloobrátkového zboží (FMCG) klade vysoké nároky na nákupní procesy, logistiku i cash-flow. I proto zde už desítky let funguje EDI – standardizovaný systém pro elektronickou výměnu dokladů. Firmám tento systém šetří obrovské množství ruční práce a přináší okamžité výsledky. Proč ho obchodní sítě v FMCG využívají?

FMCG a jeho výzvy při řízení dodavatelského řetězce

Segment rychloobrátkového zboží je specifický tím, že jím v krátkém čase proteče obrovské množství zboží od desítek až stovek dodavatelů. To je spojeno s velkým množstvím administrativy vyjádřené obchodními a logistickými doklady, jako jsou objednávky, dodací listy, faktury apod.

Firma, která alespoň část této agendy zautomatizuje, ušetří na provozních nákladech klidně i stovky tisíc korun měsíčně. I proto je dnes EDI v FMCG naprostým standardem – základem, který usnadňuje komunikaci s dodavateli a vnáší do nákupního procesu řád.

Jak EDI pomůže typické FMCG firmě?

Většina firem z FMCG trhu si přes EDI vyměňuje tři základní doklady – objednávky, dodací listy a faktury.

V praxi to funguje tak, že odběratel ve svém informačním systému (ERP) připraví objednávku a prostřednictvím EDI ji odešle. EDI provider, který je v posílání dokladů prostředníkem, objednávku konvertuje do zprávy ORDERS a pošle ji dodavateli. Tomu se objednávka jedním kliknutím načte přímo do ERP, a navíc dostane e-mailovou notifikaci.

Odběratel tak především ví, že objednávka byla doručena.

Jakmile pak dodavatel objednávku vyexpeduje, přes EDI avizuje dodání zboží (EDI zpráva DESADV), což odběrateli umožní předem se připravit a zrychlit příjem zboží na skladu. Následně dodavatel pošle prostřednictvím EDI zpět fakturu (INVOIC), která se odběrateli bez jakékoli manuální práce načte opět přímo do jeho ERP. V případě, že souhlasí ceny a plnění odpovídá příjmu, automaticky se spáruje s odpovídajícími doklady a zaúčtuje. Tím EDI šetří další minuty času, odbourává rutinní práci a eliminuje riziko chyby.

Co dalšího může EDI firmám nabídnout

Kromě elektronické výměny objednávek, dodacích listů a faktur využívají někteří odběratelé v FMCG také:

  • Příjemky zboží (RECADV), na jejichž základě dodavatel fakturuje, což eliminuje potřebu logistických dobropisů. Příjemky využívá např. Ahold nebo Makro.
  • Přehled zásob na skladech a prodejnách (INVRPT), díky němuž lze jednoduše předejít nedostatku zboží (out-of-stock) před promocí (=slevovou akcí). V Česku využívá například Globus nebo Tesco.
  • Vratky (RETANN), které urychlují komunikaci a umožňují automatické párování s dobropisy. Využívá Ahold nebo Tesco.

EDI lze např. využívat i v kombinaci s SSCC kódy, které významně usnadňují naskladnění a příjem zboží po celých paletách. „Díky využití avíza o dodání (DESADV) s SSCC kódy jsme několikanásobně zrychlili příjem zboží. Například zásilku z Nestlé jsme dříve přijímali 3–4 hodiny, teď to zvládneme v řádu minut,“ potvrzuje zrychlení logistických procesů Le Hai Anh z firmy Tamda Foods.

EDI využívá Kaufland, Tesco, Globus, Nestlé či Plzeňský Prazdroj

O tom, že se EDI v segmentu rychloobrátkového zboží vyplatí, svědčí i to, jak velké množství firem ho využívá. Z největších obchodních řetězců už nemá EDI málokdo. Přehledný seznam EDI-ready řetězců najdete na stránce www.edizone.cz.

Na straně dodavatelů rychloobrátkového zboží jde o desetitisíce společností, a to jak tuzemských, tak zahraničních.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 1-2.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *