Manka: tekutý podklad Českého ráje

Rostlinné oleje společnosti Fabio produkt, jsou nejen kvalitní, ale jsou také ukázkou, jak může být podnikání v souladu s krajinou a udržitelným přístupem. Jana Jenčková a František Jenček jsou v čele rodinné firmy, která 30 let roste a myslí na každý detail podnikání.

Rodina Jenčkova hospodaří v Holíně nedaleko Jičína, s výjimkou let po roce 1948, již 150 let. Po roce 1989 se čtvrté generaci rodiny podařilo obnovit zemědělskou činnost a vybudovat kapacity na zpracování olejnin.

V současnosti se firma Fabio Produkt zaměřuje na lisování řepkových a slunečnicových olejů a v posledních letech také na recyklaci použitých olejů.

Fabio slaví 30. výročí. Jak vůbec vzniklo rozhodnutí zaměřit se na produkci olejů?

J.J.: Po revoluci v roce1989 získala rodina zpět hospodářství. Po určitou dobu jsme zvažovali, jak dál. Původně lisovna na zpracování olejnin sloužila k výrobě bionafty. V těchto letech, ale využití bionafty nemělo stabilní trh, a proto jsme hledali i jiné varianty využití řepky, a tak jsme se posunuli směrem k potravinářství. Potravinářská produkce začala dominovat kolem roku 2000 a dnes je naše produkce zaměřena z 98 % na potraviny.

Při rozjezdu firmy jsme začínali se třemi lidmi. Nyní máme 160 zaměstnanců a roční obrat 2,4 miliardy korun. Provozujeme čtyři výrobní závody v Česku a jeden na Slovensku, tři distribuční sklady a vlastní firemní logistiku.

Jste ryze česká, rodinná firma. Je to spíš výhoda nebo komplikace?

F.J.: V počátcích to byla při jednání s bankami deviza. Čím je ale firma větší – a banky mají více zkušeností s rodinnými firmami – tím jsou jednání složitější. Banky i odběratelé se dnes více než dříve zajímají o organizační strukturu firmy nebo o to, jak máme do budoucna zajištěnou generační výměnu.

Z pohledu marketingu je samozřejmě fakt, že jsme česká rodinná firma, vítaný.

Jak široké portfolio výrobků v současnosti nabízíte?

J.J.: Naše portfolio je opravdu široké. Největší část tvoří rostlinné oleje; řepkové pod značkou Manka a slunečnicové pod značkou Slunka. Vyrábíme oleje lisované za studena, oleje rafinované, ochucené oleje i různé speciální oleje. Naší specialitou je řada olejů ve spreji, které mají velmi jednoduchou aplikaci a usnadňují přípravu pokrmů.

Nabízíme ale také tuky a margaríny, pod značkou NAPRO vyrábíme pak džemy, ovoce v gelu a ovocné náplně. Nabídka zahrnuje řady pro retail, gastronomii i potravinářský průmysl. Provozujeme velkoobchod pro pekaře, kde dodáváme například vlastní posypy, loupáme jako jediní v ČR slunečnicová semínka, čistíme semínka na vlastní čističce, která dosahuje 99,9 % čistoty. Součástí našeho portfolia jsou také krmivářské oleje a suroviny pro výrobu krmiv, nebo zemědělské komodity.

Jaké novinky chystáte pro letošní rok?

J.J.: Zmínila bych oleje ve sprejích, které jsme uvedli v základní řadě na trh v loňském roce. Je to technologie odrážející módní trendy. V letošním roce původní řadu olejů rozšiřujeme o oleje s různými příchutěmi. V současné době jich máme patnáct. Došlo ke změně technologie. Olej už není smíchaný s propan-butanem, jak tomu bylo dříve, ale používáme technologii Bag on Valve (BOV), která umožňuje 100% vyprázdnění obsahu, zajišťuje přirozenou chuť bez kontaminace plynem a je šetrnější k životnímu prostředí. Balení je menší, ale obsahuje více oleje, než při využití proban-butanu. Je to dražší výrobek ve špičkové kvalitě. Pro zákazníka je velmi praktický, protože může aplikovat pouze tolik oleje, kolik opravdu potřebuje. V takové široké škále příchutí jsme u tohoto výrobku jedineční na trhu. Je to opravdová novinka, nejen inovace obalu nebo příchuti.

Pandemie obecně zvýšila zájem lidí o zdraví a o to, co vlastně konzumují. Pociťujete to také na poptávce?

F.J.: Trend ke zdravějšímu životnímu stylu a poptávka po zdravějších, lepších potravinách se projevuje již několik posledních let. V reakci na poptávku v době pandemie jsme přišli na trh s olejem obohaceným o vitamín D. Odlišujeme se tím, že lisujeme za studena, a pouze fyzikálně bez chemických přísad rafinujeme, což je technologie, která splňuje požadavky na zdravou výživu.

Má český zákazník dostatek informací o benefitech řepkového oleje? Jak pozná kvalitní řepkový olej, podle čeho by měl olej na regále vybírat?

J.J.: Zákazník začíná vnímat, že každý olej má své určené použití, že je tady faktor zdravotní a faktor vhodného užití. Obecně platí, čím je olej „zdravější“, tím je méně vhodný na tepelné zpracování. Řepkový olej je z běžně dostupných olejů nejuniversálnější, má své zdravotní přednosti a vydrží i vyšší teploty. My se odlišujeme v tom, že upřednostňujeme lokální semínko a šetrný způsob zpracování. Olej si tak zachovává chuť po výchozí surovině. Jsme jediný velký český výrobce, který řepku šetrně zpracovává a nechemickou cestou vyrábí olej. Pro typického českého zákazníka je ale řepka něco obyčejného. Představí si hlavně žluté řepkové pole. Právě řepkový olej je přitom kvůli svým vlastnostem preferován jak v západní, tak v severní Evropě.

F.J.: Lidem pomohla k edukaci série kuchařských pořadů. Zatímco před patnácti roky šlo hlavně o cenu, dnes si zákazník vybírá.

Svoje aktivity spojujete nejen s regionem, kde působíte, ale rozšířili jste se také na Slovensko. Chystáte další expanzi?

F.J.: V roce 2019 jsme na Slovensku koupili společnost Bell Zvolen. Nejprve jsme museli výrobu modernizovat. Nyní je pro nás alfa a omega slovenskou pobočku rozjet. Budeme z ní zásobovat především slovenský trh, oslovit chceme i českého zákazníka.

Kromě Slovenska jsme aktivní také v Německu, Rakousku nebo Polsku.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 1-2.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.