Důležité je zachovat tepelný komfort zaměstnanců i zákazníků

Obchodníci se v tuto chvíli nepřipravují snižovat teplotu v prodejnách. Preferují dlouhodobá řešení v podobě snižování celkové energetické náročnosti.

Téměř třetina tuzemských firem omezí v reakci na zdražování energií vytápění firemních prostor – kanceláří nebo výrobních hal. Další čtvrtina plánuje, že bude investovat do úsporných energetických zařízení. Vyplývá to z rychlého průzkumu společnosti Edenred mezi 200 podniky v Česku.

Šetřit kvůli drahým energiím bude velká část českých firem.

Většina z nich (53,5 %) chystá úspory v těch částech podniků, které neslouží přímo k výrobě, nebo mimo kanceláře, tedy ve společných prostorách, jako jsou chodby nebo šatny. Jen velmi malá část společností naopak zatím přemýšlí o tom, že by úspor dosáhly tím, že výrobu, služby nebo kanceláře sestěhují a budou využívat méně prostor než dosud. Průzkum také ukázal, že firmy příliš neuvažují o tom, že by z důvodu úspor zaváděly povinný home office.

Obchodníci řeší spotřebu energií již řadu let

Jaká opatření v souvislosti se současnou energetickou situací zavedli nebo chystají, jsme se zeptali jednotlivých obchodníků. Přinášíme reakce řetězců Albert, COOP, Kaufland, Lidl, Penny a Tesco.

  • Realizujete v prodejnách dodatečná opatření v souvislosti s úsporou energií?

„Otázka energií je klíčová pro aktuální období. Aktuálně nejefektivnější se jeví výměna chladících zařízení a poté investice do FVE,“ uvádí Lukáš Němčík, Head of Marketing & Development, Svaz českých a moravských spotřebních družstev, Skupina COOP, COOP Mobil.

„Možnosti energetických úspor hledáme celoročně a kontinuálně, bez ohledu na současnou situaci. Na všech nových a zmodernizovaných prodejnách využíváme pro vytápění zbytkové (odpadní) teplo z chladícího zařízení a tepelná čerpadla. Na prodejní plochu instalujeme účinné a úsporné LED osvětlení. Na chladící nábytek instalujeme dveře, abychom předešli tepelným ztrátám. Provoz naší vzduchotechniky se řídí závislostí koncentrace CO2 na prodejní ploše a poměru mezi vnitřní a venkovní teplotou. Díky moderním technologiím nedochází k úniku tepla a zároveň je vždy garantovaná kvalita vzduchu,“ uvádí Renata Maierl, za firemní komunikaci společnosti Kaufland.

Jak uvádí Tomáš Myler, tiskový mluvčí společnosti Lidl, environmentální management patří mezi dlouhodobé priority společnosti. Aktuální situace firmu motivovala k posunutí jejích úsporných a ekologických opatření ještě dál. V nejbližší době chce realizovat tři nejdůležitější projekty v souvislosti se šetřením energií:

  1. V prvé řadě se jedná o zavedení úspornějšího provozu osvětlení po skončení otevírací doby, a to konkrétně osvětlení na parkovišti, reklamní osvětlení. Dosud se svítilo do odchodu posledního zaměstnance. Nově se plánuje svítit pouze 15 minut po zavření prodejny.
  2. V prodejnách po otevírací době se používá tzv. 1/3 osvětlení, což je dostatečné osvětlení pro činnosti vykonávané po zavření prodejny. Aktuálně probíhá v některých prodejnách noční vybalování. Cílem je zajistit minimální dostatečnou intenzitu osvětlení během této činnosti a neplýtvat zbytečně energií. Zároveň firma monitoruje spotřebu elektrické energie všech prodejen a odběrných míst na dálku a tím může reagovat a vyhodnocovat jednotlivá zavedená opatření.
  3. V prodejnách bude v nejbližší době snížena intenzita osvětlení na prodejní ploše a dále bude vypnuto akcentované osvětlení v regálech s vybranými skupinami zboží.

Dále Lidl počítá s rozšířením fotovoltaických systémů o logistické centrum v Buštěhradě o výkonu 1MWp a desítky dalších prodejen každá o výkonu 150kWp. „Mezi další opatření může patřit i snížení teploty na prodejní ploše, ovšem společnost Lidl musí rovněž dbát na tepelný komfort svých zaměstnanců, a proto budeme hledat odpovídající řešení,“ uvádí Tomáš Myler.

„Již nyní ze sta procent využíváme zelenou energii. Na 12 prodejnách a dvou logistických centrech máme instalovány solární panely. Do konce letošního roku počítáme s instalací minimálně na šesti dalších prodejnách, v příštím roce chceme mít fotovoltaické panely instalované minimálně na deseti procentech všech našich prodejen. V rámci celé sítě také plánujeme instalovat dveře na chladicí regály,“ uvádí Tomáš Kubík, manažer komunikace společnosti Penny Market. Na více než 50 prodejnách má Penny instalována tepelná čerpadla. Vedle toho hledá i další řešení. Například nově otevřená prodejna Penny v Kolíně je vybavená unikátní ekologickou technologií pro chlazení, vytápění i klimatizaci. Penny tuto technologii instalovalo jako první v České republice a jedno z prvních v Evropě. Díky tomu prodejna ušetří více než 20 % energií a výrazně pomáhá chránit životní prostředí. „Současně realizujeme modernizace celé sítě našich prodejen, kterou dokončíme do konce letošního roku. V rámci každé přestavby prodejny vedle zlepšení nákupního prostředí pro zákazníky instalujeme technologie, které nám pomáhají dosahovat významných energetických úspor. Na všech modernizovaných prodejnách máme instalováno LED osvětlení, kdy máme navržena unikátní světla jen pro naše prodejny. Využíváme také úspornější a modernější chladicí a mrazící technologie,“ vyjmenovává Tomáš Kubík. Modernizace jedné prodejny představuje investici v řádu miliónů korun.

„Průběžně analyzujeme optimální nastavení a hledáme úspory například ve formě pečlivého plánování tras a časově efektivního nakládání. Za posledních šest let se nám podařilo snížit spotřebu o cca 40 %. Již v roce 2020 jsme na všech našich obchodech přešli na elektřinu získávanou výhradně z obnovitelných zdrojů. Mezi implementovaná úsporná řešení patří například výměna většiny osvětlení za LED zářivky, systém řízení hladiny osvětlení a automatického stmívání, rekonstrukce vzduchotechnických jednotek na tepelná čerpadla, využití energeticky úsporného řešení dveřních clon a optimalizace počtu chlazených modulů,“ uzavírá výčet opatření Michal Kuzmiak, External Communications Manager společnosti Tesco Stores ČR.

  • Povolená teplota na pracovišti může klesnout ze současných 18 na 16 °C. Jaká opatření chystáte pro zaměstnance, především pokladní?

Obchody Albert se nepřipravují v tuto chvíli snižovat teploty v prodejnách, jako neméně důležité ale vnímá obchodník také snižování spotřeby energie. „Máme před sebou dva důležité cíle – zachování komfortního prostředí pro naše zaměstnance a zákazníky pro práci i nákupy a zároveň snižování spotřeby elektrické energie. Ve stávající situaci jsme se rozhodli zachovat teploty v našich prodejnách na stejné úrovni. Snížení spotřeby energie vidíme ovšem jako zásadní a dosahujeme jej zintenzivněním investičního programu do úsporných opatření. Energetických úspor dosahujeme například instalací chladícího nábytku s dveřmi, zakrytím mrazících boxů a výměnou svítidel za LED a dalších technologií v potravinářském chlazení. Využíváme také chytrá čidla, která hlídají dodržování správných teplot, a kromě úspory energie jsou také zárukou kvality potravin. Rozsáhlý program modernizace prodejen jsme nastartovali již před několika lety. Každá modernizovaná prodejna ušetří až 35 % energií ve srovnání se stavem před rekonstrukcí,“ vysvětluje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

„Zde nechystáme změnu a spíše vycházíme z minulých let, aby zaměstnanci měli vhodné pracovní prostředí,“ uvádí Lukáš Němčík za prodejny COOP.

„Ačkoliv předpisy nově umožňují snížit teploty až na 16 °C, my touto cestou nepůjdeme. V rámci odpovědného přístupu teplotu snížíme, ale jen o 1-2 stupně ve srovnání s loňským rokem, což zaměstnanci reálně nepocítí. Chceme, aby naši lidé pracovali v příjemném prostředí, proto teploty na našich prodejnách nesnížíme pod 19 stupňů, říká Tomáš Kubík.

Podobný přístup zastává i řetězec Tesco, která snížení teploty na 16 stupňů rovněž neplánuje. „Primární je pro nás komfort pro zákazníky i zaměstnance,“ říká Michal Kuzmiak.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.