Outsourcing pomáhá firmám zaměřit se na jejich core-business

„Každá služba slouží zcela odlišnému účelu, ale zároveň jsou všechny nezbytné pro správné fungování celku, to je naše komplexnost, o které hovoříme a na kterou jsme hrdí,“ říká Petr Nejedlý CEO společnosti NAUT GROUP.

NAUT je původně z latiny námořník, v té době to byl hlavně člověk – objevitel, který se plavil na lodi do nepoznaných krajů. Později, když si člověk začal podmaňovat i prostor nad námi, začal se plavit na vzducholodích, stal se z něj aeroNAUT, a teprve mnohem později, když se dostal, na kosmické lodi do vesmíru, stal se z něj astroNAUT. Vždy to ale byl člověk odvážný, který se nebál jako první vykročit za něčím novým, nepoznaným.

Začněme představením firmy a jejích aktivit. Jak vznikl název NAUT?

Dlouhodobě jsme na českém a slovenském trhu působili jako dodavatel merchandisingových služeb. S postupným vývojem trhu jsme rozšířili nabídku o synergické služby jako je outsourcing obchodních zástupců, sběr dat, POSM management, logistika, e-commerce. Na trhu jsme ale byli stále vnímáni jako „merchandisingová agentura“, navíc jsme měli na každém trhu jiný název.

Proto jsme se v roce 2021 rozhodli pro zásadní změnu. Oslovili jsme Braňa Buráka, experta na budování značek a marketing, který má na svém kontě úspěšné projekty jako je například značka Rajec v rámci Kofoly. Naším cílem bylo vytvořit silnou, jednotnou značku, která pokryje všechny tři segmenty byznysu, kde působíme – od retailových služeb, přes skladování a logistiku až po e-commerce. Hledali jsme název, který by byl sebevědomý, zapamatovatelný a snadno vyslovitelný. Proces tvorby značky nás přivedl k uvědomění si naší unikátní schopnosti – pohledu z nadhledu.

Naut je původně z latiny námořník, v té době to byl hlavně člověk – objevitel, který se plavil na lodi do nepoznaných krajů. Odvážný objevitel = dnes přeneseně inovátor, člověk s nadhledem – viděl svět z jiné perspektivy než běžní suchozemci – cestoval za horizont, věděl a znal víc. Všechny tyto vlastnosti jsou zosobněním toho, co NAUT byl a co představuje dnes.

Firmám nabízíte, že se postaráte o všechno, co není jejich core-business. Co všechno tato nabídka zahrnuje?

NAUT GROUP se věnuje podpoře prodeje, a to ve všech oblastech, tj. retail (outsourcing obchodních zástupců, sběr dat, POSM management, mystery shopping, merchandising).

Skladování a logistika (uskladnění materiálů a zboží, B2B a B2C distribuce, kamionová, paletová i balíková přeprava, balení a kompletace, kompletní fulfillment, celní služby, reverzní logistika, recyklace, on-line stock management).

E-commerce (návrh architektury a procesů, vývoj, expertní integrace do klíčových systémů: ERP, SAP, CRM, WMS, projektový management, reporting, back office, help desk, kompletní řešení pro ERP, efektivní fulfillment strategie, marketingové a SEO řešení, bezpečnost systému v souladu s FIPS 140-2, PLA (Product Listing Ads) optimalizace pro excelentní viditelnost, penetrační testy, bezpečnost serverových řešení).

V čem se od sebe liší služby, které poskytujete pro retail, e-commerce a logistiku?

V retailu se soustředíme na optimalizaci prezentace a zlepšení vizibility produktů a efektivní řízení zásob na prodejních místech.

V e-commerce se soustředíme na totéž, ale v online prostředí. Naše služby pokrývají integraci systémů našich zákazníků s online prostředím, optimalizaci e-shopů a marketingových aktivit, jakož i zlepšení procesů e-commerce logistiky.

V oblasti logistiky se zaměřujeme na efektivní skladování, distribuci zboží a optimalizaci přepravních procesů.

Lze ve využívání outsourcovaných služeb v průběhu času pozorovat nějaké trendy?

Určitě, ještě před 5ti lety byla například otázka outsourcingu v oblasti e-commerce a DTC (direct to consumer) zcela nepopsaná, dnes je to jedna z hlavních oblastí našeho růstu. Stejně tak v oblasti tzv. merchandisingu, tedy správně řečeno simple replenishmentu, sledujeme postupný odklon od této dodatečné investice do podpory prodeje směrem k aktuálním podporám v podobě Smart Check nebo jen kontrole KPI´s. Oblast logistiky, a to jak zbožové, POSM managementu a e-commerce fulfillmentu je naší aktuální největší výzvou.

V logistice bylo v minulosti hlavní motivací pro outsourcing zredukování nákladů a zvýšení operativní efektivity s cílem umožnit společnostem vyhnout se vysokým investicím do infrastruktury a technologií. V současnosti efektivita nákladů zůstává důležitá, ale změnily se další potřeby a očekávání zákazníků. Důraz je kladen na flexibilitu, rychlost a schopnost přizpůsobit se rychle měnícímu se tržnímu prostředí a zákaznickým požadavkům. Zvyšuje se poptávka po udržitelnosti a ekologických řešeních, což odráží změnu v hodnotách a prioritách společnosti.

Sází firmy na outsourcing převážně z ekonomických nebo z personálních důvodů?

Občas je těžké podívat se do zrcadla tzv. pravdě do očí, ale ano, hlavní důvody jsou ekonomické … logicky, pokud například v logistice a fulfillmentu řešíme tisíce expedovaných zásilek, logicky máme lepší cenu, kterou jsme schopni promítnout našim klientům. V oblasti vývoje a IT řešení je to o kvalitních lidech, které si jak korporátní, tak lokální společnosti (naši klienti) nemohou dovolit zaplatit, právě s těmito lidmi přinášíme špičkové řešení a schopnost složitých integrací globálních systému do lokálních potřeb.

Nabízíte i outsourcing obchodních zástupců nebo ambasadorů značek. To už je krok směrem k personalistice a marketingu. Jak tuto službu obchodníci využívají?

V rámci poskytování služeb v retailovém sektoru si vážíme možnosti nabídnout našim klientům outsourcing obchodních zástupců a ambasadorů značek. Tento přístup skutečně představuje krok směrem k integraci personalizovaných marketingových strategií a personalistiky, čímž přidáváme hodnotu nejen v oblasti prodeje, ale také v budování značky a její prezentaci na trhu.

V NAUT GROUP přistupujeme k této službě inovativně. Na rozdíl od tradičního modelu pronájmu personálu, poskytujeme komplexní obchodní službu. Tato zahrnuje nejen budování a řízení týmů obchodních zástupců, ale také jejich kompletní vybavení potřebnými pracovními nástroji – od automobilů, přes mobilní telefony až po objednávkové systémy, včetně celé HR agendy. Tento přístup nám umožňuje převzít plnou zodpovědnost za dosahování stanovených KPI‘s, čímž zajišťujeme, že investice našich klientů přinášejí měřitelné výsledky.

Jednou ze služeb, které poskytujete, je sběr dat a jejich vyhodnocování. Jak ochotně firmy svá data poskytují třetí straně, byť v rámci outsourcingu?

Zaměřujeme se především na takzvaná visible data. Jedná se o data, která jsme schopni zaznamenávat prostřednictvím fotografií s využitím technologie AI image recognition nebo pomocí našeho softwaru přímo při skenování EAN kódů na regálech, pokladních zónách a druhotných vystaveních.

Klientům jsme schopni reportovat data jako Shelf Share, Promo Share, Price Track apod. Tyto informace, v kombinaci s daty získanými od řetězců nebo od společností poskytujících prodejní data, umožňují poskytnout klientům hluboký a komplexní pohled na příležitosti na trhu a přímo na prodejnách.

Jedním z rizik, kterých se firmy obávají, je hrozba kybernetických útoků. Pociťujete tyto obavy při jednání s klienty?

Ano, hlavně v oblasti DTC a IT vývoje například pro tabákové společnosti je to jedno z velmi kritických témat, které se nám podařilo proměnit v naši výhodu, a to je právě vysoký nárok na kvalitu zabezpečení dat, se kterými pracujeme, např. standard FIPS 140-2.

Jaké záruky firmám při využívání outsourcovaných služeb poskytujete?

Toto se liší oblast od oblasti, například v logistice jsou tyto záruky již poměrně dobře zavedeny a známy. V oblasti IT je to nastavení SLA a v oblasti služeb pro retail o dobře vyjasněných očekáváních versus možnostech trhu, vše podloženo daty. Máme to štěstí nebo spíše takové výsledky práce, že k uplatňování záruk prakticky nemusíme sahat.

Chystáte nějaké novinky, které budete firmám nabízet?

V oblasti retailu přicházíme s trendem odklonu od tradičního merchandisingu a učíme klienty využívat jiné, levnější nástroje ke kontrole HM/SM a KPI jako OOS, HQP exekuce atd.

V oblasti vývoje IT a E-COMM outsourcingu provozování kvalitního e-shopu vyžaduje komplexní přístup a pečlivou správu. Taylor-made e-commerce řešení přináší flexibilitu a personalizaci, která je v dnešní době nezbytná pro úspěch. Integrace s ERP a WMS systémy zajišťuje hladký provoz a optimalizaci skladových procesů, což je zásadní pro správné fungování logistiky a dodávek.

Zpracování dat uživatelů v CRM systému umožňuje hlubší porozumění zákaznickým preferencím a chování, což je základem pro vytváření cílených marketingových strategií a nabídek. Pravidelná úprava obsahu stránek v CMS systému je nezbytná pro udržení aktuálnosti a atraktivity pro zákazníky, zároveň má klíčový vliv na SEO optimalizaci a vyhledávání.

E-commerce systém musí efektivně spolupracovat s SMS bránami, voiceboty a email automatizací, aby byla zajištěna rychlá a přesná komunikace s klienty na různých komunikačních kanálech. Je nutné neustále sledovat nové technologické trendy a inovace, abychom udrželi konkurenceschopnost a zůstali v čele trhu.

V oblasti logistiky je to logicky navazující fulfillment a POSM management.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 4.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.