Při nákupu nealka rozhoduje chuť i složení

Zajímají se čeští spotřebitelé o to, co pijí? A po kterých nápojích sáhnou nejčastěji? Podle některých výrobců a obchodníků se mění nákupní strategie, lidé využívají více promoční nabídky, dokáží si na ně počkat a nákupy nápojů více plánují.

Na trhu je k dispozici celá řada nealkoholických nápojů různého složení. Jedná se, kromě minerálních a pramenitých vod, o ovocné a zeleninové šťávy, ovocné a zeleninové nektary, nápoje obsahující pravý čaj (tzv. brewed tea) nebo ledové čaje (ice tea), ochucené ovocné nebo zeleninové nápoje, limonády, minerální vody ochucené, pitné vody ochucené a pramenité vody ochucené.

„Nealko nápoje vstoupily s novým rokem do vyšší sazby DPH, což v některých kategoriích minimálně zpomalilo jejich objemovou spotřebu. Vzhledem k obecně se zlepšující ekonomické situaci ale nebude mít vyšší sazba DPH dlouhodobě významný dopad. Se spuštěním systému zálohování PET lahví se pak dá očekávat, že zákazníci přejdou na varianty balení tohoto typu,“ říká Petr Souček, nákupčí kategorie nápojů z online supermarketu Košík.cz.

Výdaje za nealko vzrostly

Nějaký druh nealkoholického nápoje (sycené nápoje, vody, sirupy, energetické nápoje, ledové kávy apod.) nakoupily v uplynulém roce, podle výzkumu metodou Spotřebitelského panelu GfK, všechny české domácnosti. Nealko nápoje nakupujeme jednou za 4 až 5 dní a za jeden nákup utratíme necelých 65 Kč. To v meziročním porovnání představuje navýšení útraty skoro o 10 %, v porovnání s rokem 2019 jde skoro o třetinový růst výdajů. Jediným důvodem je nárůst průměrné ceny, objem v obou porovnáních klesá. Největší část svých výdajů, zhruba třetinu, domácnosti zaplatí za vody a sycené nápoje. Tyto subkategorie nakoupila většina Čechů, a to zhruba jednou za 10 až 12 dní. Za sycené nápoje domácnosti utratily 60 Kč a za vody 50 Kč na jeden nákup. Výdaje za sycené nápoje rostly o něco rychleji než výdaje za vody.

Třetí největší kategorií jsou nápoje na bázi ovocného koncentrátu (džusy, nektary, still drinky), které mají přibližně 15% podíl na výdajích domácností za nealko nápoje. Nějaký z těchto nápojů si domů přinese jednou za rok 9 z 10 českých domácností, ale meziročně útrata v této kategorii mírně klesala.

Kategoriemi, které se na útratách českých domácností podílí jen deseti a méně procenty, jsou sirupy, energetické nápoje, ledové čaje a ledová káva. Kromě sirupů, které stabilně nakupuje sedm z 10 českých domácností, mají tyto kategorie výrazně nižší bázi kupujících, nakupují je zhruba čtyři z 10 českých domácností. Frekvence nákupů těchto kategorií je výrazně nižší, zhruba jednou za měsíc. Skoro 90 % výdajů za nealko domácnosti utratí v moderních typech formátů, nejvyšší část pak v hypermarketech a diskontních prodejnách. Podíl výdajů v diskontních prodejnách meziročně výrazně vzrostl, a to díky vyšší frekvenci nákupů a růstu zaplacené ceny za nákup. Pokud bychom porovnali výdaje za nealko nápoje v roce 2023 a 2019, výdaje v diskontních prodejnách vzrostly o polovinu.

Hitem jsou funkční minerálky a fermentované nápoje

„V segmentu nealkoholických nápojů sledujeme přechod zákazníků k nápojům se sníženým obsahem cukru nebo přímo bez něj. Na online obchodě Košík.cz pozorujeme i zvýšené vyhledávaní variant s přírodním složením. Zvolna k nám začíná pronikat také trend ze západní Evropy, kde roste zájem o nealkoholické varianty alkoholických nápojů, jako jsou giny, aperitivy nebo míchané koktejly. Stále oblíbenější je také kategorie čerstvých džusů či fermentovaných nápojů typu kombuchy,“ popisuje Petr Souček. Z hlediska prodejů jsou podle jeho slov největšími kategoriemi jednoznačně minerální vody a limonády, raketově rostoucí kategorií jsou pak fermentované nápoje.

Přírodní sirupy podle tradičních receptur

„Domníváme se, že naši zákazníci si dlouhodobě považují především kvality našich výrobků. Oblíbené jsou například Kitl Syroby, u kterých dbáme na vysoký podíl ovocné a bylinné složky a vyrábíme je podle tradičních receptur. Všechny syroby zpracováváme za studena, abychom zachovali maximum chuti a zdraví prospěšné látky. Aktuálním trendem by mohl být zvýšený zájem o limitované edice a sezónní příchutě, které nejsou dostupné po celý rok,“ uvádí Jan Vokurka, jednatel společnosti Kitl. Vnímá dále zvýšený zájem o minerální vody. „V roce 2022 jsme vrátili na trh Vratislavickou kyselku, přírodně perlivou minerální vodu, kterou stáčíme do skleněných vratných lahví. Věříme, že spotřebitelé budou stále více vyhledávat kvalitní minerální vodu ve vratných obalech,“ doplňuje. Pokud jde o novinky a šíři nabídky, firma skutečně nezahálí, již od začátku března si mohou spotřebitelé koupit například Kitl Syrob Maracuja, což byl hit loňské letní sezóny. Tato exotická příchuť se velmi osvědčila, proto byla navrácena do sezónní nabídky.

Mladá generace mění poptávku i nabídku

„Ozdravování, hledání nových kombinací chutí a možná i influencerské spolupráce, tak bychom shrnuli trendy poslední doby. Lidé chtějí kupovat nápoje bez konzervantů, umělých sladidel nebo se sníženým obsahem cukru. Už jen málokdy zaujmou novinky s jednodruhovou příchutí, táhnou netradiční a neobvyklé kombinace surovin. Klíčový nápojový byznys dlouhodobě stojí na značkách, které jsou prověřené časem. I proto se daří našim tradičním nápojům, jako je Kofola, Vinea a dnes už třeba i pramenitá voda Rajec. Zároveň ale dospívá generace, která je zvyklá na diverzitu. Novinky jsou tak důležitou součástí strategií každé firmy. I my stále hledáme nové cesty a přicházíme s inovacemi, které mají šanci oslovit většinové i specifické cílové skupiny spotřebitelů,“ shrnuje trendy Jana Ptačinská Jirátová, manažerka komunikace Kofola Česko Slovensko. Mezi ně patří mimo jiné limonády ze sicilských citrusů a toniky Targa Florio nebo například Prager‘s Kombucha, která je bohatá na probiotika, podporuje trávení a posiluje imunitu.

Ani kategorii energetických nápojů se trendy nevyhýbají, i zde se experimentuje. „Loni jsme uvedli Semtex Extrem, ve kterém jsme použili guaranu a matcha čaj namísto taurinu. Letos plánujeme rozvíjet to, co se nám osvědčilo, posílíme kombuchy a energetické nápoje o nové varianty, kategorii toniků osvěžíme zázvorovým tonikem Targa Florio a trh vod novinkou v podobě funkční minerální vody Korunní, doplněné o kofein, železo a vitamin D,“ uvádí Jana Ptačinská Jirátová.

Vitaminy a další benefity pro zdraví

„V segmentu nealko nápojů dochází k přelivům mezi kategoriemi s ohledem na makroekonomickou situaci. V letech 2020 a 2021 jsme sledovali nárůst prodejů ve všech kategoriích nápojů s příznivým vlivem na organismus (nízký nebo nulový obsah cukru, 100 % džusy, přírodní minerální vody). Některé z těchto trendů u spotřebitelů přetrvávají, snaží se například řešit své zdraví a pohodu, jak vidíme z nárůstu v kategoriích s přidanou hodnotou (mezi jinými u minerálních vod). Klíčovou sezónou pro nealko nápoje je letní období, které začíná již v květnu a končí v září. Vidíme navíc významnou sezónnost kolem Vánoc a Velikonoc v kategorii limonád, popřípadě v rámci novoročních předsevzetí můžeme sledovat lednový nárůst prodejů přírodních léčivých zdrojů a minerálních vod,“ přibližuje Lutfia Volfová, manažerka komunikace společnosti Mattoni 1873.

Trendem jsou podle ní ochucené minerálky s dalšími benefity, jako jsou vitaminy či různé funkční ingredience. Této poptávce ze strany spotřebitelů vyšla společnost Mattoni vstříc novou řadou funkční minerální vody Magnesia Plus, a to ve dvou variantách, Focus a Antistress. „Úspěšnou řadu funkční minerální vody Magnesia Plus brzy rozšíříme o další dvě varianty. Novinkou bude také kompletní rebranding námi licenčně vyráběné a distribuované Pepsi-Coly, který začne v Česku na jaře a jehož součástí bude mimo jiné i přejmenování dosavadní Pepsi Max na srozumitelnější Pepsi Zero Sugar,“ uvedla Luftia Volfová.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 4.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.