Vrchol sezóny čokolády přichází

Sv. Valentýn, Velikonoce, Mikuláš a Vánoce. K tomu přidejme Mezinárodní den dětí, Den matek, vysvědčení a rodinné oslavy a zjistíme, že sezóna čokolády trvá celý rok. V předvánočním a vánočním období se jí ale prodá dvakrát více než v létě.

Dovoz čokolády a dalších produktů s podílem kakaa v letošním prvním pololetí činil podle ČSÚ 5,1 mld. Kč, což bylo přibližně o půl miliardy vice než ve stejném období roku 2022. Vývoz se držel přibližně na 3 mld. Kč.

Nějakou sladkost si v období od srpna roku 2022 do července roku 2023 podle výsledků Spotřebitelského panelu GfK koupila každá česká domácnost. Dokonce za ně, hlavně kvůli navýšení průměrných cen, utratila více než ve stejném období předchozího roku. Kupující si nějakou sladkost do nákupního košíku ve sledovaném 12ti měsíčním období vložili zhruba sedmkrát za měsíc. Místy, kde domácnosti utrácely za sladkosti a jiné cukrovinky nejvíce svých výdajů, byly diskontní prodejny a hypermarkety. Promoce jsou v této kategorii významným faktorem. Více než každá druhá koruna na šla na výrobky v akci.

Ze sladkostí vedou sušenky a oplatky

V průměru produkty tohoto typu kupovaly domácnosti přibližně osmkrát během každých čtyř měsíců, tj. 32x za rok. V podstatě každá česká domácnost si nějaké oplatky nebo sušenky během daného 12ti měsíčního období koupila alespoň jedenkrát. Průměrná domácnost si v daném období nakoupila téměř 9 kg těchto výrobků a utratila za ně přes 1 400 Kč. Více jak 60 % těchto výdajů však bylo utraceno v akci.

Čokoládové tyčinky byly také často nakupované, domácnosti si je koupily pětkrát během každých čtyř měsíců, tj. 20x za rok. Šlo na ně přibližně 13 % z celkových výdajů domácností na kategorii cukrovinek. Čokoládové tyčinky si koupilo více než 9 z 10 českých domácností za dané období alespoň jedenkrát. V průběhu roku si průměrná česká domácnost nakoupila přes 3 kg čokoládových tyčinek a utratila za ně téměř 800 Kč. Více jak 60 % výdajů na čokoládové tyčinky bylo utraceno v akci.

Bonbóny putovaly do košíků českých domácností přibližně třikrát během každých dvou měsíců. Během roku je zakoupilo 9 z 10 domácností a šlo na ně asi 10 % z jejich výdajů na sladkosti. Domácnosti si za rok v průměru koupily více než 3,5 kg bonbónů a utratily za ně téměř 700 Kč.

Také při nákupu cukrovinek se stále více zákazníků zajímá o jejich složení a zdravotní benefity. Oblíbené jsou tak například „funkční“ bonbóny obohacené o vitamíny a další složky, čin bonbóny nebo žvýkačky bez obsahu cukru.

Čokoládu jsme nejvíce mlsali během covidu

Více než jedenkrát za měsíc si do svých košíků domácnosti vkládaly tabulkové čokolády. Ty si koupilo více než 9 z 10 domácností alespoň jedenkrát za rok a šlo na tě téměř 15 % celkové útraty na kategorii cukrovinek. V průměru si domácnosti za daných 12 měsíců nakoupily téměř 4 kg tabulkových čokolád a zaplatily za ně přes 800 Kč.

Průměrná roční spotřeba tabulkové čokolády a čokoládových cukrovinek na jednoho obyvatele byla v letech 2012 až 2021 podle dat Českého statistického úřadu přibližně 6,5 kg. Rekordní byla spotřeba v covidovém roce 2020, kdy činila 7 kg, z nichž 2,9 kilogramu připadlo na tabulkovou čokoládu a 4,1 kg na čokoládové cukrovinky. Do Česka se čokoláda nejčastěji dováží z Německa, Polska a Belgie.

Pralinky si během sledovaného období koupilo 8 z 10 domácností. 10 % celkových výdajů domácností na kategorii šlo právě na pralinky. Během roku si pralinky domácnosti koupily osmkrát. Za pralinky v daném období domácnosti v průměru utratily více než 700 Kč a koupily si jich 2 kg.

Čokoláda pro vegany

V Česku je nejoblíbenější mléčná a oříšková čokoláda. Podle průzkumu společnosti MEDIAN, Market & Media & Lifestyle – TGI, 4. kvartál 2022 a 1. kvartál 2023 jí mléčnou čokoládu 73,8 % dotázaných, hořkou (tmavou) čokoládu 61,4 % a bílou čokoládu 36,6 % respondentů průzkumu.

Kromě “klasiky” se rozšiřuje i nabídka veganských čokoládových výrobků nebo výrobků neobsahujících laktózu. O 7 % vzrostla podle společnosti Fairtrade Česko a Slovensko v roce 2022 na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa, prodalo se ho celkem 4 536 tun, převážně ve formě čokolády, cukrovinek, zmrzlin a snídaňových cereálií. Lídrem v prodeji fairtradového kakaa je společnost Lidl. Další je společnost Kaufland, která si prohodila místo s tentokrát třetím největším prodejcem fairtradového kakaa, společností Penny Market. Z konkrétních produktů se nejvíce prodávaly lentilky Duhovky, mandle v hořké čokoládě, tmavá čokoládová poleva, hořká čokoláda a belgické pralinky.

Spolu s tím, jak roste zájem o rostlinnou stravu, dostávají veganské verze i tradiční a oblíbené čokolády a čokoládové cukrovinky jako například značky Lindt, Ritter a další. Také nabídka oblíbené čokoládové tyčinky se letos rozšířila o variantu KitKat Vegan. Receptura neobsahuje živočišné složky, přidaná barviva ani konzervanty. K její výrobě se využívá 100% udržitelně získávané kakao, mléko nahrazuje alternativa na bázi rýže. KitKat Vegan je první cukrovinkou od Nestlé v Česku s certifikací Vegan Society. Kromě veganských cukrovinek, kam patří i přirozeně veganské bonbony, například Bon Pari, Hašlerky či vybrané želé JOJO, portfolio Nestlé zahrnuje také rostlinné alternativy masných výrobků. Pod značkou Garden Gourmet je vyrábí v severočeské Krupce u Teplic.

Zatímco bonboniéry kupujeme podle průzkumu společnosti MEDIAN, Market & Media & Lifestyle – TGI, 4. kvartál 2022 a 1. kvartál 2023 nejčastěji pro jiného člena rodiny, v případě bonbonů myslíme s nákupem hlavně na sebe.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 10.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.