Chléb a pečivo: Roste zájem o řemeslné a druhy s „benefity“

Pečivo patří mezi základní potraviny a neodmyslitelný prvek v každodenním stravování většiny lidí. Dá se říci, že je součástí kulturní identity naší země.

Trh s pečivem prochází poměrně dynamickým vývojem, který odráží změny spotřebitelských preferencí, inovace a moderní technologické postupy ve výrobě i turbulentní ekonomické podmínky. Jakým výzvám aktuálně čelí výrobci a jsou Češi ochotni připlatit si za kvalitu?

Pšenice, žito a další obiloviny jsou součástí našeho jídelníčku tisíce let, i když dříve sloužily jen k přípravě kaší nebo pečených placek. K nim později přibyl chléb, pečivo z bílé mouky přišlo na řadu až mnohem později a představovalo luxusní zboží. Přestože konzumaci pekařských výrobků ovlivňují různé trendy a změny v životním stylu, pečivo i chléb si stále udržují své pevné místo. Na popularitě si získává, kromě standardních druhů, pečivo rustikální, pečivo s přídavkem netradičních druhů mouky, jako je například ječná, grahamová, kukuřičná či špaldová, řemeslné výrobky a také ty, do nichž se přidávají netradiční suroviny jako olivy, sušená rajčata a podobně, které dělají výrobek chuťově zajímavější.

„Pečivo je potravina velice variabilní a užitečná. Patří mezi sacharidové potraviny, které by v našem jídelníčku měly tvořit přibližně polovinu z celkového příjmu energie. Největší uplatnění nachází pečivo v případě studených velkých jídel a zejména svačin,“ říká nutriční terapeutka Věra Boháčová.

Pečivo v nákupech českých domácností

V období mezi listopadem roku 2022 a říjnem 2023 si podle Spotřebitelského panelu GfK zakoupila průměrná domácnost nějaké pečivo v průměru asi 160x, což znamená, že si asi každé dva až tři dny pro nějaký výrobek zašla do obchodu. Průměrná částka, kterou domácnosti za jeden nákup této kategorie utratily, byla něco přes 50 Kč. Slané pečivo je obecně oblíbenější než sladké, méně než jedna třetina celkových výdajů domácností šla právě na sladké pečivo.

Mezi typické české pečivo patří především chléb a rohlíky, které jsou u českých domácností velmi oblíbené. V podstatě každá domácnost si chléb i nějaký rohlík v daném 12měsíčním období minimálně jedenkrát zakoupila. Chléb i rohlíky si domácnosti kupovaly v podstatě jednou za pět dní a za chléb utratily asi 30 % celkových výdajů na celou kategorii pečiva. Z toho asi čtvrtina výdajů šla na tmavý chléb. Za jeden nákup chleba domácnosti utratily v průměru asi 38 Kč, za rohlíky utratily asi pětinu svých výdajů na kategorii a za jeden nákup to činilo něco přes 20 Kč.

Prodeje sladkého pečiva vedou koblihy

Mezi nejoblíbenější druhy sladkého pečiva dlouhodobě patří koblihy, společně s donuty a zákusky obecně. Koblihu nebo donut si za rok zakoupilo více než sedm z deseti domácností. „Koblihy a donuty domácnosti zakoupily více než jedenkrát za měsíc. Při jedné nákupní příležitosti pak průměrná domácnost utratila téměř 30 Kč. Nějaký zákusek si v daném období zakoupilo více než pět z deseti domácností, a to přibližně jednou za dva měsíce. Za jeden nákup pak průměrná česká domácnost utratila něco přes 80 Kč,“ uvedla Monika Pikhartová, konzultantka Consumer Panel Czech Republic GfK. Nejdůležitějšími nákupními místy pro nákup pečiva patří diskontní prodejny a hypermarkety, kam chodí devět z deseti českých domácností a kde domácnosti dohromady utratí polovinu veškerých svých výdajů na kategorii pečiva.

Češi jsou přeborníci ve spotřebě mouky

„Pokud jde o trh s moukami, očekávaným trendem je návrat do stavu před pandemií a invazí Ruska na Ukrajinu. Češi dlouhodobě v naprosté většině upřednostňují základní varianty mouk, tedy hladkou, polohrubou a hrubou. V GoodMills vyrábíme také speciální druhy na různá těsta, například mouku na kynuté těsto s vyšším obsahem lepku, mouku na pizzu či křehké pečivo. V porovnání s poptávkou po tradičních druzích jde však stále o produkty pro úzkou skupinu zákazníků. Podobné je to také s celozrnnými či špaldovými moukami, podíl jejich prodejů se pohybuje v řádu procent z celkového objemu,“ popisuje Kateřina Hanusová, Marketing Manager CZ&SK ve společnosti GoodMills Česko.

Obecně podle ní patří Češi mezi velké milovníky mouky, její tuzemská spotřeba se v rámci Evropy pohybuje na předních příčkách. Naprostou většinu spotřeby pak tvoří tradiční druhy, prodej speciálních mouk se pohybuje v řádu jednotek procent z celkového objemu. „Spotřebitelé si však oblíbili limitované edice, které uvádíme pod značkou Babiččina volba. Například již třetím rokem nabízíme před Vánoci speciální mouku Na perníčky. Loni jsme na trh uvedli Univerzální mouku, což je druh, který je v okolních zemích běžný, ale v Česku chyběl. Díky své optimální struktuře, kvalitě lepku a škrobu kombinuje vlastnosti hladké a polohrubé mouky. Univerzální mouka je tedy, jak už její název napovídá, vhodná pro téměř všechny recepty,“ prozradila Kateřina Hanusová.

Nabídka pro náročné i „low cost“

V roce 2022 meziročně vzrostla podle dat Českého statistického úřadu celková spotřeba pečiva a obilovin, Češi podle posledních údajů spořádají průměrně téměř 40 kilogramů chleba na osobu za rok. „Aktuálně sledujeme dva trendy. Na jedné straně mají zákazníci zájem o nákup pečiva s vyšší přidanou hodnotou. Poptávka je po zdravějších variantách výrobků s vyšším obsahem proteinů, vlákniny, vitaminů a minerálů. Poptávka také roste po řemeslném pečivu, pečivu s dlouhým vedením těsta a kváskovém pečivu, které nabízíme pod řadou Baker Street. Proti tomu ale na druhé straně stojí trend, který je vyvolaný snižováním reálných příjmů domácností, které nutí spotřebitele v obchodech sáhnout po levnějších základních variantách pečiva,“ říká Věra Šejdová, produktová manažerka společnosti Penam.

Nárůst prodejů zaznamenali v Penamu u snackových výrobků, které se hodí do školy, kanceláře či na výlety, velký zájem sklidila rovněž novinka „ve střední cenové třídě“ Slovanské chleby Odkolek. „Náš sortiment pravidelně rozšiřujeme o novinky. V posledním roce jsme uvedli na trh chléb Vital s Omega 3 mastnými kyselinami a Ovesný chléb, který je vhodný zejména pro ty, kdo drží nízkocholesterolovou dietu. Letošní revoluční novinkou jsou Buchtičky s krémem naruby,“ vyjmenovává Věra Šejdová.

Pečivo se musí líbit i chutnat

Řemeslná pekárna Zrno Zrnko má vybudovanou vlastní síť prodejen a kaváren a zakládá si na tradiční výrobě poctivého pečiva z pečlivě vybraných surovin. „Lidé si stále pečlivěji vybírají, co konzumují a pečivo jako základní potravina je z tohoto pohledu vnímáno jako klíčové. Ti, kteří vědí, že existuje kvalitnější a zdravější varianta neboli řemeslné pečivo, často neváhají za tento benefit připlatit. Navíc, čím dál větší počet spotřebitelů pozná kvalitu i senzoricky neboli, líbí se jim a chutná jim více než průmyslové pečivo,“ uvádí Ondřej Kuchař, spolumajitel sítě řemeslných pekáren Zrno Zrnko. Ani inflace a zvýšení cen potravin se na poptávce a zájmu ze strany spotřebitelů podle jeho slov nijak výrazně neprojevila. Mezi nejoblíbenější výrobky z nabídky pekárny patří stabilně pomalu kynutý kvasový chléb, ze sladkých druhů pečiva pak nejvíc táhnou dvojctihodné koláče s ovocem a croissanty. „Loni jsme vypustili do světa zdravý Tousťák s kvasem, špaldovou moukou a olivovým olejem, díky kterému si může každý ověřit, že i toustový chleba může být dobrý a zdravý,“ dodává Ondřej Kuchař.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 1-2.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.