Hlavní ztráty se teprve projeví

Retail v České republice začíná po mnoha měsících opět ožívat. Držme si palce, ať to takto zůstane!

Po měsících uzavření se obchodníci i zákazníci konečně dočkali. Všechny maloobchodní prodejny se otevřely 10. května a přidal se k nim i zbytek služeb, kromě gastronomických, pro které je stanoven termín částečného uvolnění, v podobě otevření předzahrádek, na 17. května.

Obchody byly na základně vládních opatření uzavřené nejdelší dobu na světě a Česká republika má tak další světové prvenství. Navíc výše a rychlost vyplácení kompenzací je zcela nedostačující, argumentují členové sdružení v Retailové asociaci. Zůstanou obchodní jednotky v obchodních centrech prázdné?

Přijdou nové značky nebo budou vznikat výdejny online shopů jako je to v případě internetového prodejce Eobuv, který nahradil v obchodním centru Nový Smíchov prodejnu Datart?

„Ztráty“ se odhadují na jednotky procent

Jak uvedl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu, na dotaz České televize, odhaduje počet firem, které nepřežijí lockdown maloobchodu na 4 – 10 %. Oslovení představitelé retailu se s tímto počtem v ztotožňují.

„Jde řádově o jednotky procent, podle velmi hrubého odhadu do 5 %, pokud se bavíme o počtech provozoven. Obecně lze říci, že většina z těchto prodejců skončila už v první vlně lockdownu a příčinou jejich odchodu z trhu byly i jiné faktory než jen pandemická omezení. Ve druhé vlně jde opravdu o jednotky provozoven, které byly donuceny skončit, protože vláda nevzala v úvahu skutečnost, že obchodní centra jsou bezpečným místem. Naprostá většina našich nájemců si chce provozovny a svůj byznys udržet a upínají naději ke květnovému znovuotevření, které přichází opravdu v poslední minutě,“ uvádí Jan Kubíček, předseda výkonného výboru Asociace nákupních center ČR: Václav Hrbek, CEO, Alpine Pro, odhad čísla neuvádí. „U nás v Retailové asociaci vím jen o jedné nebo dvou společnostech. Z franšízantů Alpine Pro také nikdo nehlásí, že by po dobu zavření zkrachoval. Spíše se čeká, co nastane po otevření,“ říká.

Jan Hübner, CEO, Shopingy – WeWork, odhaduje, že v rámci nákupních center bude obměna nájemnické struktury přibližně 5 až 10 %. Nicméně je obtížné stanovit za co skutečně může pandemie, viz. například Pietro Filipi, Kara nebo Etam. Platforma Shopingy.com poskytuje jasnou a ucelenou databázi kamenných obchodů a nákupních center v patnácti významných městech Evropy, včetně všech nákupních center v České republice.

Lze očekávat efekt odložené spotřeby

Měsíce uzavřené prodejny změnily nákupní chování lidí a posílily online prodejce. Celkové tržby v maloobchodě očištěné o kalendářní vlivy se podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) v březnu meziročně zvýšily o 5 %, v únory podle revidovaných dat naopak klesly o 2,4 %. V meziměsíčním srovnání byly v březnu tržby o 1,6 % nižší.

Protikoronavirové restrikce spojené s uzavřením obchodů byly poprvé zavedeny loni v polovině března, přičemž loňské březnové tržby byly o 6,7 % nižší než v roce 2019. Letošní březnové tržby jsou tedy zhruba na úrovni roku 2019, uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. Bez očištění o kalendářní vlivy maloobchodní tržby letos v březnu meziročně vzrostly o 6,6 %, uvádí ČSÚ.

Letos v březnu internetové obchody zaznamenaly meziroční nárůst tržeb o více než třetinu. Vyšší tržby měly také specializované prodejny s výrobky pro domácnost, a to o 18,8 %, s výrobky pro kulturu, sport, rekreaci nebo výpočetní technikou, kde byl nárůst zhruba 10 %. Obchodníci s kosmetickými a toaletními výrobky si polepšili proti březnu 2020 o 2,1 procenta. Klesly naopak tržby v prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, a v prodejnách s oděvy a obuví. V jejich případě byl vysoký pokles vzhledem k uzávěře zcela logický.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 5.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.